سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آذر

چرا بچه ها اضطراب اجتماعی را دوست دارند

    نظر

طبق گزارش مؤسسهی ملی بهداشت روان آمریکا 12?1? از بزرگسالان در ایالات متحده در مقطعی از زندگی خود اختلال اضطراب اجتماعی را تجربه کردهاند. بیشتر مداخلاتی که در مورد بزرگسالان بدرفتار (کودک آزار) به کار گرفته می شود بر رویکردهای رفتاری متمرکز است. اگر چه برخی مطالعات در مورد این رویکرد، کاهش میزان ارتکاب به رفتار جنسی را گزارش کرده اند؛ اما مشکلات روش شناختی، مسائل اخلاقی و آثار جانبی منفی، در مؤثر بودن این روش ها تردید هایی به وجود آورده است. وقتی خودت را در آغاز راه میدانی اما دیگران به چشم پیشکسوت به تو نگاه میکنند. والدین در فرایند درمان اغلب تشویق می شوند که برای تعامل با کودکان خود راه های جدیدی بیابند. ما می توانیم راه حل های مناسب فنی اجرا نماییم ، اما ما هنوز موفق به مدیریت عوامل انسانی نشده ایم هدف پروژه تحقیقاتی ما در درک بهتر نقش عوامل انسانی در امنیت سیستم های اطلاعاتی میباشد. از آنجا که در قوانین جزایی کشور کودک آزای جنسی تقریباً به صراحت جرم تلقی شده است، معمولاً مرتکبین آن، وارد نظام قضایی و تأدیبی می شوند؛ اما در جریان نظام قضایی و تأدیبی تقریباً از هیچ نوع خدمات مشاوره ای یا درمانی بهره مند نمی شوند، لذا بازنگری و تجدید نظر در این مورد ضروری به نظر می رسد.

در مورد مرتکبین کودک آزاری جنسی رویکردهای شناختی-رفتاری که کاربرد بیشتری دارند، بسیار مفید هستند. یکی از سودمندترین شیوه ها، آموزش والدین در مورد آثار تشویق و تنبیه بر رفتار و اهمیت انضباط است. این مداخلات شیوه های مختلف آموزش مهارت مانند مهارت های تدبیر خشم، تدبیر کودک (Child management) و تدبیر فشار روانی را شامل می شود. Schramm (1977) در تحقیق گسترده ای که در ترکیب دانشهای مختلف برای رسیدن به نتیجه تحقیق در تکنولوژی آموزشی انجام داده بود به این نتیجه رسید که آموزش بر اساس محتوا و برنامه ریزی آموزشی بسیار تاثیر گذار تر از کیفیت رسانه می باشد. بنابراین در سریع ترین زمان ممکن چه کاری می توانید انجام دهید تا بتوانید استرس خود را کاهش دهید؟ از انجام فعالیت های اجتماعی مانند مکالمات گروهی، غذا خوردن با شرکت و مهمانی ها بسیار پرهیز کنید یا نگران آن باشید. روش مقابله با فشار روانی به منظور کاهش آن در برگیرنده آموزش والدین در زمینه آرامش سازی و روش های مدارا با تعاملات فشارآور کودکان است. کنترل تکانه یکی دیگر از موضوعاتی است که والدین آزارگر با آن رو به رو هستند در این زمینه استفاده از آرامش سازی مؤثر خواهد بود.

سناریوی مشترک خانواده هایی که کودک آزاری در آن اتفاق می افتد این است که یکی از والدین بدرفتاری می کند و والد دیگر با عدم مداخله، از این رفتار حمایت می کند به هر حال باید به این والد کمک شود تا موضوع را از زاویه دیگری ببیند و بداند که او نیز با سکوت خود دراین بدرفتاری شریک است. درمانگر با پذیرش و ایجاد ارتباط باز، به والدین کمک می کند تا نگرش مثبت تری نسبت به خود و دبگران پیدا کنند. هنگامی که والدین احساس بهتری نسبت به خود پیدا کردن، می توانند روی روابط والد- کودک کار کنند. درمان بینشی، رویکرد دیگری است که در درمان مرتکیبن کودک آزاری جنسی به کار گرفته می شود این روش که مبتنی بر مشاوره فردی، روان تحلیلی و روان پویایی است روش پیچیده ای است. به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود? این قسمت از مغز دیگر نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. یکی دیگر از عواملی که افراد را مستعد اختلال اضطراب اجتماعی میکنند، خلقوخو (Temperament) است. آزار و اذیت یکی از شایعترین انواع کمینهای اینترنتی محسوب میشود به عنوان مثالهایی از آن میتوان به پیامهای غیر اخلاقی و یا توهین و پیامهای آزار دهنده در صفحات فیسبوک افراد اشاره کرد.

هراس اجتماعی در افراد علائم مختلفی را بروز میدهد. در این زمینه روش های مؤثر آموزشی می تواند این الگوهای مثبت را برای آنها فراهم نماید. سیستم های اطلاعاتی برای آن ایجاد شده ا ند که بتوان داده های تمامی فعالیت ها را به سرعت و به صورت سیستماتیک جمع آوری کرد؛ سپس بتوان این اطلاعات جمع آوری شده را خواند و در دسترس باشند؛ و همچنین بتوان با استفاده از این داده ها (هرچقدر هم که حجم آنها زیاد باشد) بدون تاخیر گزارش هایی تحلیلی را بدست آورد. هدف برنامه های آموزش والدین این است که با فراهم کردن فرصت هایی برای ایفای نقش در زمینه مهارت ها و ارائه باز خوردهای لازم درباره عملکرد والدین، آنها را هدایت و راهنمایی نماید. این برنامه با دنبال کردن اهداف خود تلاش می کند تا والدین بتوانند رویدادهایی را که موجب افزایش عواطف منفی می شود، مشخص سازند. برنامه های کنترل خشم همچنین تلاش می کند مهارت های خویشتنداری (self-control) را آمورش دهد. موضوعاتی که در خانواده درمانی مطرح خواهد شد عبارت اند از: شکست والدین در حمایت و محافظت از کودک، احساس گناه و افسردگی ناشی از بدرفتاری، خشم کودک نسبت به والدین، به عهده گرفتن مسئولیت بدرفتاری، الگوهای ضعیف ارتباطی و آثار کودک آزاری بر کودک.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین روانشناس در تهران لطفا از صفحه ما بخواهید.